3h og 3i – vores to afgangs-HHX-klasser – var tirsdag 2. april på virksomhedsbesøg som en del af et tværfagligt projekt i fagene afsætning og virksomhedsøkonomi. Her følger en beskrivelse af turen
Dagen startede med, at FG-bussen kørte mod Aalborg, hvor første besøg var hos Tulip, som producerer frikadeller, pizzatoppings, færdigretter m.m.
Vi blev udstyret med dragter, overtrækssko og hårnet, og efter en grundig omgang håndvask fik vi en rundvisning i produktionen. Vi fik indblik i hele Tulips værdikæde. Vi så hvor råvarerne kommer ind, og råvarerne består af svinekød, oksekød og kyllingekød. Herefter så vi fremstillingen af frikadeller, lige fra hvordan farsen bliver rørt, til de blev udstanset, kølet ned og/eller frosset. Der blev også produceret millionbøf med kartoffelmos den dag, som blev frosset ned og solgt som convenience.
Fra fryseren gik vi ud til vareforsendelsen, hvor lastbiler afhenter varerne. Efter rundvisningen fik vi et oplæg af produktionschef Niels Villadsen, som fortalte om Tulips fokus på at differentiere sig ved hjælp af produktudvikling, hvor han blandt andet fortalte om en nyudviklet teknik, hvor deres konservespølser nu kan sælges med en plantebaseret tarm.
Herefter gik turen videre i retning af Herning, hvor vi skulle ind og se lageret hos Dagrofa Logistik. Der blev gjort et pitstop hos MC Donalds i Viborg, hvor der var tid til lidt hygge på tværs af klasserne, inden vi ankom til Dragrofa Logistik.
Dagrofa er en fødevarekoncern med forskellige kæder såsom Menu, MinKøbmand, Spar og Letkøb, men derudover er Dagrofa også en grossist, Dagrofa Logistik, og deres opgave er at indkøbe store partier og sælge dem videre i mindre partier.
Vi fik en særdeles grundig og interessant rundvisning på Dagrofa Logistiks store lager, og det var særligt interessant at høre om den fokus der var på indtjening, og hvilke varer der købes hvornår og af hvem. Der var klare forskelle på hvad københavnere og folk på landet i Jylland køber.
Sluttelig fik vi et oplæg af Line Lodahl, en tidligere Fjerritslev-pige, der arbejder som teamleader for 43 ansatte i Dagrofa Logistiks økonomiafdeling. Vi hørte om afdelingens forskellige arbejdsopgaver, og særligt interessant var det at høre om, at mange kunderne betaler for at få hjælp til bogføring af deres regnskab, coaching og markedsføring – både med hensyn til tilbudsaviser men også de sociale medier m.m.
Sidst på eftermiddagen var vi så klar til at drage nordpå til FG igen, og de informationer og indtryk, eleverne har fået på besøgene, skal nu indarbejdes i projektet de næste par uger.